Kalmann

Navštivte sněhobílý Island a nasajte tichem zastřenou malou vesničku, než vám do tohoto meditačního klidu hodí vidle KALMANN. Tento podivný muž je totiž tak trochu jiný a vy nikdy nebudete vědět, zda ho zbožňovat nebo utlouct. Moc pěkné a záživné čtení.
Kniha mi byla poskytnuta v rámci spolupráce s nakladatelstvím Prostor za účelem recenze.

Název: Kalmann
Autor: Joachim B. Schmidt
Překlad: Marta Eich
Nakladatelství: Prostor
Rok vydání: 2023
Počet stran: 256

Kalmann Óðinsson je samozvaný šerif ze skomírající vesnice na nejsevernějším cípu Islandu. Lidi mají za to, že se mu někdy kolečka v hlavě točí pozpátku, ale on si o tom myslí svoje. Den, co den se toulá po okolních pláních a loví polární lišky. V moři klade návnady na žraloky, jejichž maso fermentuje a dělá ten druhý nejlepší hákarl na celém ostrově. Jednoho mrazivého dne objeví na sněhu čerstvou kaluž krve. Došlo snad k vraždě? Kalmann je odhodlán odhalit pravdu za každou cenu – v kovbojském klobouku, se šerifskou hvězdou a starou mauserovkou. A díky prosté moudrosti a odvaze čistého srdce dokáže všechno zlé zvrátit. Na tohle islandské Fargo jen tak nezapomenete!

ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ

Román Kalmann je emotivní záležitostí s detektivní zápletkou, která se v okamžiku vstupu Kalmanna na scénu stává vysoce návykovou četbou. Čtenářova soustředěnost se okamžitě upne na tohoto místního „hlupáka“, který má ale dar nachomýtnout se k jedinému dění, které se v osamocené islandské dědině stane a rovnou se stát i jeho hrdinou. Nenápadné leč poutavé a pod řádky skryté emotivní vyprávění vás překvapí, rozněžní i nadchne.

Příběh je vyprávěn ich-formou z pohledu hlavního protagonisty Kalmanna. Jeho očima, myslí, jistou prostoduchostí i otevřeným srdcem vnímáte dění v islandské vesničce stejně jako jeho obyvatele. Zcela se ponoříte do Kalmannovy hlavy a stanete se součástí jeho světa, v kterém je všechno trochu jinak. Plaví se s loďkou Petrou po moři, kde klade návnady na žraloky, nosí šerifskou hvězdu a mausra proklatě nízko a jediným jeho kamarádem je online kluk, kterého nikdy neviděl. Když jednoho dne objeví na sběhu krvavou skvrnu, dostane do pohybu události, které změní život několik jeho sousedům a možná i jemu.

Dědečkovi vděčím za všechno. Za svůj život. Nebýt jeho, máma by mě dala do ústavu pro postižené, kde by mě zneužívali a znásilňovali. Žil bych teď v Reykjavíku, osamělý a zanedbaný. V Reykjavíku panuje dopravní chaos, je tam špinavý vzduch a vystresovaní lidi. Fuj, nic pro mě. Dědečkovi vděčím za to, že tady jsem někdo, tady v Raufarhöfnu. Všechno mi ukázal, všechno mě naučil, prostě všechno, co je potřeba k přežití.

Autor je poeta, smíšek i lidumil v jednom a čtenářům přináší neotřelý příběh plný překvapení. Překvapení z toho, že se vlastně až tolik nejedná o detektivku, překvapení z toho, že děj neběží tak, jak je běžně zvykem a překvapení z toho, že jeho hlavní postava je ještě podivnější, než celá zápletka. Chvíli jsem si ke knize hledala cestu a nadšení se u mě střídalo s bezradností, ale čím víc jsem se nořila do Kalmanna tím víc jsem z něho byla nadšená.

Tento román v sobě absorbuje všechny druhy emocí a pocitů. Budete trochu v napětí, cože se to tady stalo, budete se dojímat nad prostotou čtyřiatřicetiletého muže s uzavřeným dětským i dospělým světem v sobě, budete se rozčilovat nad jeho hloupostí, budete se občas smát nad jeho myšlenkovými pochody a bude vám ho líto a budete ho milovat. Kalmann je totiž opravdu velmi podivný mužík. Něco mezi Forestem Gumpem a Rain Manem a jako každý podivín vás občas neskutečně štve a občas byste ho samou láskou umačkali. Milovníci islandského prostředí si tady rozhodně přijdou na své. Zasype vás nejenom sníh, ale i ticho a spící krajina, která se jen velmi neochotně podřizuje člověku i událostem.

Román Kalmann se mi nakonec moc líbil. Chvilku jsme se sice museli seznamovat, oťukávat a dost dobře jsme nevěděli co od sebe očekávat, ale nakonec mě ta jeho duše dostala a islandské přírodní scenérie společně s jemnou melancholickou linkou mě přesvědčily o nutnosti přečíst si i pokračování. Kalmann se vám prostě zažere pod kůži a jelikož je dosti neodbytný, věřím, že i vy, citliví čtenáři, mu přijdete na chuť.

Ukázku můžete zkouknout zde, na stránkách nakladatelství Prostor.