Džinové

Vypustit džina z lahve je stejně nebezpečné jako odkrýt svá temná tajemství a pokud je to navíc v rámci jedné rodiny můžete si být jisti, že to nebude lehké odhalování. Román DŽINOVÉ je citlivým vyprávěním o rodinných vztazích, bolestné pravdě a v neposlední řadě i o tureckých emigrantech.
Kniha mi byla poskytnuta v rámci spolupráce s nakladatelstvím Host za účelem recenze.

Název: Džinové
Autor: Fatma Aydemirová
Překlad: Viktorie Hanišová
Nakladatelství: Host
Počet stran: 328

Hüseyin pracoval třicet let v Německu a konečně si může splnit svůj sen — koupit si byt v Istanbulu. Jenže ještě téhož dne, kdy se do bytu nastěhuje, umírá na infarkt. Z Německa míří na pohřeb jeho manželka a čtyři dospělé děti, avšak vedle smutku se v nich začnou ozývat i nezhojené rány a na povrch vyplouvají dlouho skrývaná tajemství.
Velký rodinný román Fatmy Aydemirové vypráví příběh německo-kurdské rodiny z pohledu jejích jednotlivých členů — šesti velmi odlišných lidí, kteří jsou příbuzní jen shodou okolností. Všichni mají svá trápení, tajemství, touhy a zranění. Spojuje je však pocit, že je v Hüseyinově bytě kdosi sleduje.
V románu Džinové hledá Fatma Aydemirová odpovědi na otázky, co je to rodina, zda jsme schopni si navzájem odpustit a kým vlastně jsme. V neposlední řadě je to něžný a zároveň citlivě napsaný příběh o osudech statisíců tureckých emigrantů, kteří v šedesátých letech přišli do Německa za lepším životem.

ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ

Román Džinové je jemným, přesto intenzivním příběhem jedné německo-kurdské rodiny, v které se tajnosti, lži a kořeny převracejí a derou napovrch, aby vyvolaly citlivou odezvu ve všech jejich členech a svojí bolestnou výpovědí převrátily nastavené role v rodině. S něhou a emocemi se před vámi otevírá neznámý svět emigrantů, kteří se nikde necítí doma a jak by také mohli, když jsou jejich rodinné kořeny i minulost zahaleny stínem tajemství.

Příběh vyprávěný er-formou je rozdělen do šesti částí a každá z nich má svého hrdinu. V rámci jedné rodiny se odvíjí jejich životní příběh, v kterém se současnost motá v kruhu, a z minulosti vyvěrají na povrch bolestné životní zkušenosti. Každý jednotlivý pohled má na situaci svůj náhled a důvody svého jednání. Nenápadně se prolínají, vysvětlují a s bolestí v srdci zjišťují pravdu i odkrývají svoje touhy, traumata i zklamání. Jejich soukromé svlékání je pro každého člena podnětem i výzvou pro pochopení, rozhřešení i odpuštění.

V téhle rodině se nikdo nikdy nehádá. V téhle rodině se bojuje jen takto: významnými pohledy a odvráceným zrakem, samými věcmi, které se nikdy nevysloví, a o to tíživěji visí ve vzduchu, protože všichni vědí, o čem ono nevyřčené vypovídá a na koho je namířené. Mlčení je zbraň Hakanovy matky a bylo i zbraní jeho otce. Mlčení je soundtrack jeho dětství, uvědomí si Hakan.

Autorka píše jemnou rukou, kterou má neustále nastavenou do nitra duše svých postav. Z jejích slov číší bezmoc, odmítnutí, bolest, touhy i nářky, které si její jednotlivci vláčí svým životem jako těžkou kouli na noze. Udělat krok v životě s tímto osobním závažím je stojí velkou námahu a odvahu, ke které se mnohdy ani neodváží. Tato turecká rodina má strašáků pod postelí až běda a každý její člen se potýká se svým životním traumatem po svém. Takovou dobu všichni mlčeli o svých trápeních a poníženích, takovou dobu se v této rodině dělalo, že se nic nevidí ani neslyší a pouze odsuzující významné pohledy se zarážely do duše jako dýky. Své džiny mají zřejmě všichni. Odpovědi v téhle rodině zkrátka prakticky neexistovaly.

Rasismus, emigrace, práva žen i sexismus jsou jenom střípky témat, kterými nás tato autorka ve svém románu zahrnuje a podněcuje tak naše morální hodnoty. Své postavy obnažuje a sloupává z nich nánosy minulosti, s lehkostí se do nich dokáže vcítit a vypovědět jejich příběh ukrytého džina.

Tuto vysoce citlivou knihu nemohl přeložit nikdo jiný než Viktorie Hanišová, která do ní vložila něžné odstíny citů a s jemným až poetických jazykem nám předkládá rodinné drama plné emocí. Je to čtení intenzivní, náročné a emocemi přetékající a asi nebude úplně pro každého. Nicméně pokud se do románu Džinové ponoříte celou duší a necháte na sebe působit silné výpovědi, nezanechá vás tento román netečnými. Budete o něm přemýšlet ještě dlouho po přečtení, budete se nad ním rozčilovat a mnohdy nechápat jednání zúčastněných osob a možná z něj budete lehce rozpolceni stejně jako já. Mně se román líbil i přes melancholický až jemně depresivní odstín vyprávění, který mě udolal a zatáhnul do míst, kde není příliš veselo. Máte-li rádi působivá rodinná dramata, tady určitě nesáhnete vedle.