Kolem dokola

Dva lidé, jedno místo. Jedna chvíle, která změní všechno. Román české autorky Lucie Huškové s názvem KOLEM DOKOLA otevírá tíživé téma o životě přeživších. Jak se žije člověku, který zaviní smrt druhého? A co prožívá ten, kdo právě přišel o svého nejbližšího?

Název: Kolem dokola
Autor: Lucie Hušková
Nakladatelství: Euromedia Group Listen
Počet stran: 272

Zoje se jednoho dne změní život k nepoznání, když způsobí dopravní nehodu, která vyústí ve smrt člověka. Ani dlouhé měsíce po incidentu nedokáže vymazat pocity viny, jež ji sužují ve dne v noci, snáší tiché výčitky své rodiny a do toho se potýká s toxickým šéfem. Nic v životě jí nedává smysl a neví, jak dál. Na druhé straně stojí Marek, který nedávno přišel o otce. Ve vlastním zármutku se snaží zůstat silný a být oporou matce a bratrovi. Mezitím sám hledá stabilitu v životě, kde už nefiguruje člověk, jenž mu byl vzorem a držel rodinu pohromadě.

℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘

Román Kolem dokola je psychologickou sondou do duše viníků i přeživších a autorka svůj vrt provedla na svých postavách do těch nejnižších hlubin lidských pocitů a myšlenek. Vydává se na neprobádané území, kde objevuje změť emocí s tíživým závažím na duši a nutí tak své čtenáře k zamyšlení i polemikám, u kterých se nikdy nedobere správného řešení.

Příběh je vyprávěn ich-formou a skládá se ze dvou částí. V první se seznamujete se Zojou, která má za sebou traumatickou minulost, jež ji stále ovlivňuje život. Točí se v kruhu stále dokola a odmítá vidět světlou budoucnost. Stále žije ve světě viny, bolesti i ztráty a naučit se znova žít ji připadá jako něco, co si nezaslouží. V druhé části potkáváme Marka – pozůstalého, jehož otec zemřel cizím zaviněním. Ten sice svůj život má, ale stále ho žije podle představ svého otce. Dodržuje jeho pravidla, jeho přání a odmítá opustit truchlení a začít znova.

Mám takovou teorii, že nic se neděje náhodou. Všechno se stane, aby se mohlo stát něco dalšího. Dobrýho i špatnýho. Třeba ne hned, třeba za chvíli. Ale prostě se to stane a vy si ve vteřině uvědomíte ten kauzální nexus, jak tomu říkám já. Aha, no jasně, tak proto. Točíte se v kruhu, dokud se neuzavře. A neotevře se nový. Všechno je příčinou něčeho dalšího. Jedno souvisí s druhým. Nekonečný cyklus. Během svýho života jsem se o tom přesvědčila několikrát. Někdy šlo o důležitý věci, jindy o malichernosti. Ale funguje to pokaždý.

Styl psaní Lucie Huškové mě baví. Krátkými kapitolami dávkované čtení, které má myšlenku, hloubku, čtivost i tak akorát rozvášněnou formu vyprávění, vás neomylně vede vstříc nevšednímu čtenářskému zážitku. Popisy prostředí, duševní rozpoložení postav, jemné odstíny nálad – to vše je v dokonale vyváženém poměru předkládáno čtenáři tak, aby ho jednotlivé složky nezahlcovaly, ale zároveň mu bylo umožněno nahlédnout pod povrch věcí a dokonale se tam orientovat.

Autorka přichází s velmi zajímavým námětem, který se úzce dotýká duševního traumatu, jež vypodobnila naprosto realisticky. Jde po emocích i stavu duše svých postav a velmi podrobně vám je předkládá. Z každého popisovaného pocitu cítíte nezměrnou bolest, nekonečné trápení i nulové vyhlídky a tento ubíjející stav se vám přímo zhmotňuje před očima. Ačkoliv by se mohlo zdát, že se jedná o depresivní čtení, román mě naštěstí nespustil až na dno lidského zmaru. Pro mě to byla spíš velmi poučná a nevšední návštěva, která přináší množství popudů k zamyšlení i polemik. Je to určitě dáno tím, že Lucie Hušková celé toto náročné téma pojala s velkou dávkou citlivosti, ale zároveň se nebojí poukázat na přidružené nepříliš lichotivé projevy.

Román Kolem dokola se mi líbil a objevil pro mě další skvělou českou autorku, která umí jít po emocích a rozpitvat své postavy do mrtě. Originální téma její nejnovější knihy vás dokáže okamžitě zaujmout a vtáhnout do příběhu, v kterém si nikdo nic neodpouští a najít cestu z tmavých zákoutí mysli vyžaduje pořádnou odvahu a kuráž.