Baron Trenck – až na hranici pekel

Tušíte, kdo to byl baron Franz von der Trenck? Třeba to zjistíte, když si přečtete nový román českého autora Františka Niedla s názvem BARON TRENCK – AŽ NA HRANICI PEKEL. Ponořte se do fascinujícího příběhu muže nezkrotné povahy i odvážného ducha.
Kniha mi byla poskytnuta v rámci spolupráce s nakladatelstvím Moba za účelem recenze.

Název: Baron Trenck – až na hranici pekel
Autor: František Niedl
Nakladatelství: Moba
Počet stran: 280

Trenckův život je již od dětství plný dobrodružství. Jako sedmiletý chlapec se účastní svého prvního tažení, aby co nejdříve přičichl k vojenskému řemeslu. Pomáhá v lazaretu a svou nelehkou práci vykonává s až neuvěřitelnou samozřejmostí. Trenckův život se následně plní milostnými avantýrami, které mu spolu s jeho výbušnou povahou značně komplikují celou profesní vojenskou kariéru. Naštěstí pro něj se jako voják mnohokrát vyznamená a po mnoha peripetiích se mu konečně podaří usadit na panství ve Slavonii. Ovšem ani tam ho žádný klid nečeká. Musí se postavit nebezpečným tlupám lupičů, kteří se neštítí ničeho – a možná právě tady se rodí jeho krutost, která se donese až k Marii Terezii…

√ √ √ √ √ √ √ √ √ √ √ √

Historický román Baron Trenck – až na hranici pekel je prvním dílem ze série Baron Trenck a kdo už českého autora Františka Niedla zná, nepřekvapí ho, že ani jeho nová série se odvíjí v dobře známém duchu. Bitky, drsní chlápci neznající slitování, trocha romantiky i humor jsou jeho stabilní součástí stejně jako nenáročná dějová osa.

Příběh je vyprávěn er-formou a jeho hlavním hrdinou se stává Franz von der Trenck. Poznáváte ho od jeho sedmi let, kdy ho otec vzal sebou na válečné tažení, až do dospělosti, v které se jeho povaha už projevuje ve vší parádě. Milovník žen, soubojů i pronásledovatel lupičů se najde ve vojenské kariéře a jeho výbušná a mnohdy nemilosrdná povaha zde najde uplatnění.

„Ty ses dívala z okna? To tě nenapadlo, že by tě mohla nějaká zbloudilá kule zabít?“
„To už do oken nikdo nestřílel. Nebezpečné to bylo tam dole. Tolik mrtvých.“ Trenck chtěl něco namítnout, ale ona hned pokračovala. „Viděla jsem tě bojovat – a zabíjet. Jako by ses vůbec nebál smrti. Dokonce jsme měla dojem, že vnímáš jen ten boj a že… tě to zvláštním způsobem naplňuje a že v něm nacházíš něco, co marně hledáš v rodinném životě.“
„A co to je?“
„Dravost, nespoutanost a… dokonce i jistou radost v zabíjení.“

Historická oddechovka je lahodnou chuťovkou pro všechny nadšence historie, které nebaví číst nezáživné pasáže z Googlu, ale rádi by se dozvěděli informace o některých komplikovaných osobnostech dějin. Díky tomuto románu se vám nenáročnou formou dostane náhled do osoby zajímavého vojenského vůdce a nelítostného pána svého panství barona Franz von der Trencka.  Autor kromě hlavní dějové osy zakomponoval do svého příběhu i tzv. hovory s démonem, v kterých se odehrávají dialogy uvězněného Trencka s osobním démonem. Tyto části nejsou nijak obsáhlé a pouze doplňují celou osobnost tohoto velitele chorvatských pandurů a stejně jako zbytek knihy se jedná o čtivé knižní sousto.

František Niedl si tentokrát vzal do hlavní role skutečnou historickou postavu, kolem které vybudoval stěžejní osu vyprávění a že je v tomto případě o čem a o kom mluvit. Baron Franz von der Trenck, plukovník rakouské armády, se proslavil svou neobyčejnou odvahou, velitelskou zdatností a neobvyklou bojovou strategií. Povahou nesmírně vznětlivý, výbušný, nedisciplinovaný, obzvlášť krutý a bezohledný muž díky těmto vlastnostem slavil úspěchy. Autor ho sice trochu zesympatizoval, ale významně ho románově nepřikrášluje a nebojí se na něj prásknout i nepříliš lichotivé věci. Do úst mu vložil černý humor, jak už je u tohoto autora zvykem, a se svými soky se také příliš nemazlí.

Román Baron Trenck – až na hranici pekel se mi líbil (ostatně jako všechny knihy tohoto českého autora) a rozhodně se jedná o velmi čtivé, živé a plodné čtení, které je vyprávěno svižným tempem a přibližuje nám komplikovanou historickou osobnost. Nešvary Trencka vás budou bavit a jeho temné vnitřní stíny fascinovat až do svého konce. Konce prvního dílu, protože už je připraveno k vydání pokračování a věřím, že pokud přijdete drsnému Trenckovi na chuť ani další díl si nenecháte ujít.