Čtyři vichry

ČTYŘI VICHRY zavály Elsu a její dvě děti za lepším životem do Kalifornie, ale i zde musejí bojovat v těžkých časech velké hospodářské krize za svůj život. Další nádherné čtení Kristin Hannahové, které vás nadchne svým poutavým a dojemným vyprávěním.❤
Kniha mi byla poskytnuta v rámci spolupráce s nakladatelstvím Argo za účelem recenze.

Název: Čtyři vichry
Autor: Kristin Hannahová
Překlad: Jitka Jeníková
Nakladatelství: Argo
Rok vydání: 2022
Počet stran: 380

Texas, 1934. Velké planiny sužuje tragické sucho. Miliony lidí jsou bez práce. Farmáři bojují o zachování své půdy i živobytí, plodiny však skomírají, voda vysychá a všechno halí oblaka dusivého prachu. Do životů místních lidí se s neodvratnou neúprosností prašné bouře přihnaly „Špinavé třicítky“, jedno z nejtemnější období velké hospodářské krize. Doba je nejistá a nebezpečná, a tak je Elsa Martinelliová – stejně jako řada jejích sousedů – postavena před nelehkou volbu: zda dál bojovat o půdu, kterou miluje, nebo se vydat na západ, do Kalifornie, kde by mohla začít lepší život.
Román Čtyři vichry představuje jedinečný portrét Ameriky a amerického snu v podání nezkrotné ženy, jejíž odvaha a sebeobětování se staly vzorem pro celou jednu generaci.

℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘

Román Čtyři vichry je příběhem o síle, odvaze i nezlomnosti ženského ducha a autorka přináší čtenářům další skvostné vyprávění, v jehož středu stojí ženská hrdinka, americká historie i obdivuhodná statečnost. Její Elsa vstává a padá a zoufalá potřeba držet při sobě jí dodává vzpruhu i odvahu k dalšímu žití.

Příběh je vyprávěn er-formou a jejími hrdinkami se stávají silné a odvážné ženy. Elsa vyrůstá v upjaté texaské rodině, a jelikož moc krásy nepobrala, jak se nezapomene rodina při každé příležitosti zmínit, pomalu se z ní stává stará panna. A ona by přitom chtěla roztáhnout křídla a vzlétnout, být statečná, vidět svět a něco dokázat. Ve stejném duchu smýšlí i její dcera Loreda, která zažilo pekelné sucho i prašné bouře a upíná se k odjezdu do Kalifornie – zemi budoucnosti, kde se můžeš stát vším, čím chceš. Vydává se s matkou a bratrem na strastiplnou cestu, která jim otevře oči o slibné zemi, důležitosti přátelství i o statečnosti, bez které se nelze obejít.

„Bude líp, že jo, mami?“ dožadoval se po modlitbě.
„To víš, že ano.“ Elsa ho hladila po hlavě a vískala ho ve vlasech, dokud neusnul. Opatrně vstala a zadívala se na něj.
Modřina na oku teď byla viditelnější. Někdo ho uhodil do obličeje, posmíval se mu… Měla sto chutí do něčeho praštit. Vší silou.
Udělala chybu, když je sem přivezla? Nechali za sebou všechno, co znali a milovali, aby tu mohli začít znovu, ale co když tu na ně žádný nový začátek nečekal? Co když tu měli zažívat jen ty samé těžké časy a hlad, od kterých utekli? Nebo tu mělo být ještě hůř?

Kristin Hannahová je vypravěčkou par excellence. Po přečtení jejích knih už nepotřebujete vidět zfilmovanou verzi, protože je vám naprosto jasné, že tohle nic a nikdo nemůže překonat. Příběh se vám zhmotňuje před očima a pestré obrazové výjevy společně s emocemi dokreslují dokonalý a ucelený vjem, který tento čtenářský zážitek přináší. Tak akorát rozvětvený a tak akorát nespoutaný styl vyprávění, který nezapomíná na popisy ani city, vás okamžitě vtáhne do děje. Děje, který je silný stejně jako jeho hrdinky a který na vás zapůsobí intenzivní silou.

Autorka naprosto úžasně a bez zbytečného patosu vystihla krizi a těžký život, který tuhle rodinu i Ameriku postihly. Na drobných detailech i na oko bezvýznamných větách dokonale zachytila bídu, utrpení i zmar a přesto z nich prosvítá nepatrná naděje v lepší zítřky. Své postavy dokáže ideálně zachytit a představit je čtenářům bez všech vylepšených skrupulí. Sleduje tok jejich myšlenek i pocitů a snaží se postupně dobrat k jejich jádru a odhalit je bez vnějších posbíraných slupek. Do svého vyprávění vnáší rozmanité množství témat, které se kolem vás zlehka přeženou, ale jejich závan budete pociťovat ještě dlouho po přečtení. Migrace, chudoba, předsudky, rodinné vazby i pevná pouta přátelství a nezměrná odvaha se stávají pouze střípky v moři poutavého čtenářského zážitku.

Každá kniha této autorky je pro mě větším a větším zážitkem, který se mnou souzní do poslední stopy emocí a posledního písmene. Román Čtyři vichry se mi moc líbil a já nemohu jinak, než toto skvělé a emočně náročnější vyprávění vřele doporučit. Ponořte se do silného příběhu o velké hospodářské krizi, kdy miliony lidí ztratily práci i domov a učily se pořád začínat znova a znova. Přišly do země zaslíbené mlékem a medem do Kalifornie, kde na ně ale čekala otročina a boj o holý život. Nádherné čtení.

Hodnocení: ❤ ❤ ❤ ❤ ❤

Listovat knihou můžete zde, na stránkách nakladatelství Argo.