Děvčata z Firefly Lane

Nádherný příběh plný ojedinělého přátelství dvou dívek, životních dramat i bolesti a naděje přináší román DĚVČATA Z FIREFLY LANE. Nechte se dobrovolně dojmout a nadchnout tímto kouzelným vyprávěním, které ve vás zanechá nesmazatelnou stopu.
Kniha mi byla poskytnuta v rámci spolupráce s nakladatelstvím Argo za účelem recenze.

Název: Děvčata z Firefly Lane
Autor: Kristin Hannahová
Překlad: Eva Maršíková
Nakladatelství: Argo
Rok vydání: 2022
Počet stran: 456

Píše se rok 1974 a čtrnáctiletá Kate se už smířila s tím, že ve škole patří mezi vyvrhele a musí se obejít bez přátel. To se však rázem změní, když se naproti přes ulici přistěhuje Tully, „nejúžasnější holka na světě“. Obě se cítí osamělé, přestože každá jinak, společné tajemství je ale sblíží a brzy mezi nimi vznikne přátelství na život a na smrt. Nebojácná, extrovertní Tully je pravým opakem uzavřené, přemýšlivé a nesmělé Kate, jako kamarádky ale dokážou držet při sobě v dobrém i zlém. Léta plynou, z dívek se stávají ženy a jejich životy, v nichž se zrcadlí proměny americké společnosti a popkultury, se přehoupnou do dospělosti. Ctižádostivá Tully chce dobýt svět a všem (v první řadě své nepřítomné matce) dokázat, že za něco stojí, kdežto Katiny touhy jsou mnohem skromnější. Zůstanou kamarádkami i poté, co se každá rozhodne vydat vlastní cestou, na níž pro tu druhou nezbývá příliš místa? Obstojí jejich přátelství ve zkoušce času a překoná všechny nesnáze, nedorozumění a drobné i větší zrady?

℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘

Román Děvčata z Firefly Lane na prostoru více než třiceti let mapuje vztah dvou zcela rozdílných žen, které však – snad právě díky vzájemným odlišnostem – pojí nesmírně silné pouto. Jejich příběh, v němž nechybí komické chvilky ani dojemné okamžiky, je tak především velkolepou oslavou ženského přátelství.

Příběh vyprávěný er-formou sleduje dvě hlavní hrdinky. Kurážná Tully má za sebou nelehké dětství a před sebou zářnou kariéru novinářky. Za svým snem jde přes mrtvoly a je rozhodnuta mu podřídit vše, dokonce i lásku. Její nejlepší kamarádka Kate to má ale trochu jinak. Pro ni je rodina a milující partner nade vše a dětské plány stát se světoznámou redaktorkou společně s Tully pro ni nejsou cílem jejího života. Osudy těchto dvou kamarádek se sice rozdělují, ale stále spolu dokáží udržovat spojení, a když je jedné nejhůř, druhá se okamžitě ocitá po jejím boku.

Její nejlepší kamarádku v dětství něco nezvratně poškodilo a po staré ráně zůstala jizva, která se projevovala právě takto. Nakonec se Kate natáhla po kelímku a řekla: „Díky.“
Tully se usmála od ucha k uchu a posadila se vedle ní. Dřív než si stihla přisunout židli ke stolu, už jí jela pusa.
Brzy se jí podařilo Kate rozesmát. Nejlepší kamarádky už takové bývají. Podobně jako sestry a matky vás dokážou naštvat, rozplakat nebo vám zlomit srdce, ale jakmile začne jít do tuhého, stojí při vás a umí vám i v těch nejtemnějších chvílích vykouzlit úsměv na tváři.

Firefly Lane neboli ulice Svatojánských mušek dala vzniknout silnému přátelství dvou dívek a do tohoto ojedinělého svazku autorka pozvala i své čtenáře. Filmově vyprávěný příběh dvou kamarádek vás zaujme hned od prvních slov. Autorka je neuvěřitelnou vypravěčkou a dokonale dokázala zachytit vývoj svých stěžejních postav. Z osamělých životů dvou osobitých dívek spletla provaz přátelství, který se někdy trochu roztřepí a někdy zauzluje, ale stále pevně drží při sobě, ať se děje, co se děje.

Autorka si umí nádherně pohrávat s emocemi, kterými necílí na čtenáře nijak násilně, přesto se jí podařilo mě hned několikrát dojmout až na dřeň. Nenápadně splétá osudy svých postav a jen tak mimoděk pošle do jejich životů, plných nečekaných překážek, dojemnou lidskou sondu, která vás pocitově roztříští. Jemně se dotýká vztahových problémů, ale v jejím podání není nikdo dobrý ani špatný. Každá z postav má své důvody ke svému chování a tím, že autorka na nikoho neukazuje prstem, nechává prostor pro své čtenáře, aby sami mohli polemizovat a přemýšlet nad jednáním a možná i nad svým životem.

Z románu Děvčata z Firefly Lane jsem nadšená, na duši bolavá a jímavým příběhem okouzlená. Tohle bylo nádherné čtení, které se bytostně dotýkalo nejniternějších pocitů a křehkých pout vztahů. Srdceryvné a velmi silné vyprávění o přátelství, touze, obětování se i o dovednosti odpouštět, do sebe promítá starosti i bolístky všedního života a reálných vztahů. Velmi doporučuji!❤

Hodnocení: ❤ ❤ ❤ ❤ ❤

Listovat knihou můžete zde, na stránkách nakladatelství Argo.