Všechny naše životy

Někdy je snazší ponořit se do života druhých než žít ten svůj… Román z Paříže VŠECHNY NAŠE ŽIVOTY je citlivým a jemným vyprávěním o bytí, snech, touhách i nových začátcích. Uvolněte se a začtěte se do křehkého příběhu, který vás donutí přemýšlet i o svém životě.
Kniha mi byla poskytnuta v rámci spolupráce s nakladatelstvím Grada za účelem recenze.

Název: Všechny naše životy
Autor: Sophie Astrabie
Překlad: Hana Davidová
Nakladatelství: Grada Metafora
Počet stran: 312

Camille je kolem pětadvaceti, rodičům už šest let tvrdí, že v Paříži studuje práva, ale přitom skoro celou tu dobu pracuje v květinářství. Z původně malé brigády na přilepšenou se jí stalo hlavní zaměstnání, a co víc, je v něm tak úspěšná, že jí šéfová právě nabídla, aby celý obchod vedla. Camille sice bydlí v pěkném nájmu, ale baví ji snít o jiných životech za okny v okolí… až zcela neplánovaně jednoho dne vstoupí do realitní kanceláře a s mladým makléřem Thomasem začne navštěvovat byty, které nemá v úmyslu nikdy koupit. Marguerite je šestaosmdesát, téměř odjakživa bydlí na jednom místě v Paříži, ale po dlouhém, pestrém životě je najednou tak opuštěná, že si jako záminku pro setkání s lidmi vymyslí prodej svého bytu, aniž by ho měla v úmyslu někdy prodat. Realitní makléř Thomas se tak stane spojníkem mezi oběma ženami, které ho – každá po svém – okouzlily. Víc než o peníze jde Thomasovi o spokojenost klientů, zvlášť těch příjemných. Jenže teď peníze opravdu potřebuje… Jejich setkání je jako rozbuška: najde po velkém odhalení každý z nich svůj nový začátek?

℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘

Román Všechny naše životy je velmi milým vyprávěním, které vám navodí přívětivou náladu a vaše vnímavost dostane zelenou. Příjemný vztahový příběh o odvaze udělat ve svém životě smysluplný řez i navzdory očekávání od ostatních je velmi příjemnou a citlivou záležitostí, která vám přinese radost do života.

Příběh je vyprávěný er-formou a skládá se ze tří dějových linek. Seznamujete se s Camille, která místo studia práv našla svůj svět mezi květinami a také velmi ráda nenápadně nakukuje do cizích životů a skládá si jejich životní příběh. Co kdyby si to trochu zlehčila a „jako by“ si chtěla koupit byt? To by se pak mohla bezpečně procházet cizími pokoji a snít o cizích osudech. Marguerite je stará paní, která zůstala sama a nemá na světě už nikoho, ke komu by promlouvala. V hlavě se jí vylíhne plán, jak se znova setkávat s lidmi a tak nabídne do prodeje svůj byt. Sice ho nikdy prodat nechce, ale budou za ní chodit potencionální kupující a budou ji dělat společnost. Na to, aby se tyto dva života propojily, je tady realitní makléř Thomas, jehož život potřebuje také nakopnout správným směrem.

„Uvědomila jsem si, že jsem stavěla ostatní před sebe, protože jsem neměla dost ráda svůj vlastní život. Víš, to je jako u lidí, co smutní po minulosti. Pod tím jejich melancholickým výrazem jim nedochází, že minulost jim chybí prostě proto, že jsou zklamaní z přítomnosti.“
Adélaide nechce vypadat, jako by rozdávala rozumy. Chce jen, aby Camille nedělala stejné chyby jako ona, ale už dávno ví, že lidem stejně nic nezabrání odžít si vlastní život se vším všudy. Ten život, pro který se rozhodli, i když jejich jediným rozhodnutím bylo žádná rozhodnutí nedělat.

Autorka píše velmi křehce a její příběh vás dokáže okamžitě zaujmout. Z jejích řádků cítíte souznění, poklid i bezpečí. Tušíte, že tato autorka vás nemůže nechat zajít do komplikovaných koutů své duše, ale že vám místo toho raději nabídne cestu a řešení, než utápění se v beznaději. Vyprávění je vedeno s něžnou jemností a citlivostí. Intenzivně vnímáte podprahové emoční vjemy, které vám chce autorka předat a vy je s chutí nasáváte společně s životní moudrostí, která se jen tak mimoděk vyskytuje, ale dokáže na vás silně zapůsobit.

Autorka je silná ve svých postavách, které zobrazuje jako krásné, křehké lidské duše a i když mají své nedostatky, uvnitř nich se rozprostírá jakýsi klid a souznění. S každým z nich byste okamžitě zašli na kávu či moudrý pokec a věřím, že byste si to užívali plnými doušky. Celý příběh se nese v ojedinělé atmosféře, která má sice jemný melancholický odér, ale prosvítá v ní dostatek naděje i lásky a je vám v ní i přes jistý smutek velmi dobře. Pokud autorka chtěla svým příběhem docílit pozitivního vlivu i přesto, že své hrdiny pouští do životních bojů a zklamání, pak se ji to rozhodně podařilo.

Román Všechny naše životy je pohodovou a příjemnou četbou, která nadchne všechny milovníky příběhů, v jejichž jádru se skrývají životní změny, moudra i hřejivá atmosféra plná přátelství a souznění. Mně v tomto kouzelném vyprávění bylo velmi dobře a společnost milých postav i květinami protkané Paříže mě zahřála u srdce.

Listovat knihou můžete zde, na stránkách nakladatelství Grada.