Škola pro německé nevěsty

Chcete se dozvědět, jak se žilo německým dívkám na začátku 2. světové války, když musely skrývat své myšlenky i svá přesvědčení? Román ŠKOLA PRO NĚMECKÉ NEVĚSTY vám předestře příběh tří dívek, jejichž život se propojí v osudové době a místě.

Název: Škola pro německé nevěsty
Autor: Aimie K. Runyan
Překlad: Alena Amchová
Nakladatelství: Euromedia Group Ikar
Počet stran: 312

Osudy tří mladých žen v Německu za druhé světové války. Hanna a Klara jsou Němky, spoutané příkazy, které jsou po nástupu Hitlera k moci zaváděny v celém Německu. Očekává se, že budou především vzornými manželkami a matkami bez vlastního názoru, což se mají naučit v prestižní škole pro německé nevěsty. Ještě hůře je na tom však poloviční Židovka Tilde, navíc těhotná, které jde o život. Osudy dívek se protnou ve chvíli, kdy navzdory nebezpečí pomáhají Tilde při porodu… Poutavá kniha o snaze uchovat si vlastní důstojnost a svobodu uprostřed kruté a nebezpečné doby.

ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ

Román Škola pro německé nevěsty je příběhem tří dívek po nástupu nacistů v Německu. Tato historická fikce je poutavým a čtivým vyprávěním, které se zaměřuje víc na potřeby a životy hlavních hrdinek než na okolnosti spojené s 2. světovou válkou a s ním spojená zvěrstva, hrůzy i děsivé praktiky.

Příběh odehrávající se v Německu v časovém rozmezí srpen 1938 až prosinec 1939 je vyprávěn ich-formou ze dvou úhlů pohledů hlavních postav. Hanna Rombauer je Němka zasnoubená s důstojníkem SS, který ji znásilní, protože může a má s ní vlastní plány, které zahrnují dokonalou německou manželku oddanou führerovi. Mathilde „Tilde“ Altaman má německého otce a židovskou matku a snaží se přežít ve světě, který Židům nepřeje. Spojovacím článkem mezi těmito dvěma dívkami se stává Němka Klara. Jejich osud se protne v německé privilegované škole, kde půjde i o život.

„Jestli jsem tak obtížná, tak proč sis mě vybral, Friedrichu? Všude je spousta dívek s naprosto vhodnými matkami, které by ti byly lepšími manželkami než já. Mohl sis najít někoho mnohem poslušnějšího, než jsem já.“
Chytil mě za paži a praštil se mnou o zeď tak prudce, až mi vyrazil všechen vzduch z plic a bolest mi vystřelovala po páteři. „Protože jsi moje, proto. Všichni, co něco znamenají, vědí, že jsme zasnoubení, a já nedopustím, abys mi dělala ostudu. Já tě klidně zlomím jako nějakého zatraceného koně, jestli to nepůjde jinak, aby z tebe byla řádná manželka.“

Autorka píše čtivým a nenáročným jazykem a nechává plně promlouvat své ženské postavy. Do hlavních rolí obsadila zajímavé osobnosti, které se zprvu tváří všelijak, ale postupem času, jak se s nimi seznamujete a nahlížíte jim pod slupku, zjišťujete, že mají čtenářům co nabídnout. Ačkoliv název knihy naznačuje, že hlavním zaměřením románu bude prominentní škola pro německé dívky, stane se tak až za polovinou knihy a pouze strohým způsobem. Ničemu to ale nevadí, protože i seznámení se s hlavními hrdinkami probíhá v zajímavém módu. Každá z postav má omezenou svobodu a tak jim nezbývá nic jiného, než předstírat, že jsou někým jiným. Jejich rozpolcenost se nejvíce projevuje v rodinném zázemí, které inklinuje k nově nastolenému režimu, a ne vždy jsou všichni členové za jedno. Jsou ochotny podřídit se, přijít o svoji osobní svobodu a ztratit tak důstojnost? Nebo se vzepřou a najdou zbytky svědomí a odvahu čelit postihům a možná i smrti?

Příběh si plyne poklidným tempem a postrádá vyhrocené momenty a s ním i přidružené emoce. Vyprávění tak vnímáte v jedné linii bez výraznějších výkyvů, což lehce nahrává životním osudům jednotlivých postav, které se dostávají do popředí i přes absenci pocitového náboje.

Román Škola pro německé nevěsty je nenáročným čtením, a pokud máte rádi příběhy odehrávající se za nacistické okupace, tady nesáhnete vedle. Osudy německých dívek mě dokázaly zaujmout a i když jsem očekávala trochu něco jiného a možná i více emotivního, příběh se mně vcelku líbil.

Hodnocení: ❤ ❤ ❤ 💔 🤍