Takové maličkosti

Novela TAKOVÉ MALIČKOSTI je sice útlá svým počtem stran, za to ale vydatná svým přesahem. Příběh o drobnostech všedního dne, o maličkostech, které nás formují, ale i o neslavných Magdaleniných prádelnách je poutavým a krásným čtením, které dokáže zaujmout.
Kniha mi byla poskytnuta v rámci spolupráce s nakladatelstvím Prostor za účelem recenze.

Název: Takové maličkosti
Autor: Claire Keeganová
Překlad: Hana Ulmanová
Nakladatelství: Prostor
Počet stran: 112

Podmanivý příběh nominovaný na prestižní Man Bookerovu cenu 2022 lze číst jako báji o dobru a zlu nebo podobenství o laskavosti. Přivádí nás do irského města poloviny osmdesátých let sužovaného prosincovými mrazy a vrcholí na Štědrý den, kdy skutečným zázrakem je tiché hrdinství a odvaha jednoho obyčejného muže. V předvánočních týdnech čeká Billa Furlonga, obchodníka s uhlím a dřevem, nejrušnější období. Irsko skličované recesí ještě nevkročilo do moderní doby a fronty na podporu jsou pořád delší. Furlong ví, jak snadné je přijít o všechno, a jako otec pěti nezletilých dcer je odhodlaný tvrdě pracovat se sklopenou hlavou, aby si nenadělal nepřátele a mohl sledovat, jak všechny jeho děti dostudují na jediné dobré dívčí škole ve městě. Mezi Furlongovy klienty patří místní klášter spravovaný jeptiškami, provozujícími také prádelnu. O klášteru se vedou různé řeči, krom jiného že jsou tam zavřené padlé dívky, které se mají napravit. Furlong ničemu z toho věřit nechce, ovšem jednou večer dorazí do kláštera s nákladem o hodně dřív, než ho čekali, a odhalí temné tajemství. Když o chvíli později zabloudí v mlze a ptá se staříka na cestu, dostane se mu symbolické odpovědi: „Tahle cesta vede tam, kam chceš jít, chlapče.“
Nesentimentální novela je psána průzračně čistým stylem. Chválí ji i taková jména ostrovní literatury jako Hilary Mantelová či Colm Tóibín. A lze ji zařadit hned vedle Vánoční koledy Charlese Dickense a Vánoční vzpomínky Trumana Capoteho, děl slavných a u nás důvěrně známých.

℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘

Román Takové maličkosti je niterným vyprávěním, které vás bude bavit i dráždit zároveň. Jeho výpověď je nenápadná, krátká, v náznacích poskládaná přesto s hlubokým a silným zážitkem nejen ze samotného obsahu, ale i z velmi poutavého stylu vyprávění.

Příběh je vyprávěn er-formou a po celou dobu jde ve stopách hlavního hrdiny Billa Furlonga. Má krásnou rodinu, zaměstnání, které ho dokáže uživit a přesto v tento předvánoční čas roku 1985 se zaobírá jakousi vnitřní nespokojeností. Možná za to může irská krize a možná za to může letmá návštěva za zdmi kláštera, kde vidí věci, které se mu trochu příčí a trochu ho vrací do dětství. Billy ale měl vždycky srdce na pravém místě, takže ani tentokrát neumí zavřít oči před nespravedlností a zlobou.

Přemýšlel o paní Wilsonové, jak byla jeden každý den laskavá: jak ho opravovala a povzbuzovala, o maličkostech, které řekla nebo udělala a odmítla říct nebo udělat, o maličkostech, z nichž, jak věděla, pokud se poskládají dohromady, sestává život. Kdyby jí nebylo, v klášteře klidně mohla skončit i jeho máma. Před mnoha a mnoha lety by takhle mohl zachránit vlastní matku – jestli se to tedy dalo označit slovem záchrana. A jenom Bůh ví, co by se s ním pak stalo a kam by se poděl.

Autorce se podařilo do své krátké novely vtisknut vše potřebné a ještě něco navíc. Se smyslem pro detail dokáže rozehrát na pár stránkách niterný příběh, do kterého se ji vejde vše. Na těchto základech pak staví i atmosféru v lehce nostalgickém předvánočním tónu připomínající Vánoční koledu, ale oděnou do modernějšího hávu. S jemností a jistou citlivostí otevírá brány svého příběhu a zváni jste téměř všichni. Všichni, co obdivují něžný styl jazyka, pod řádky ukryté emoce i všední maličkosti života.

Tyhle maličkosti určující každodenní řád života dokáže autorka podat s citlivým přesahem a nutí tak své čtenáře k zamyšlení. Ano, příběhem se prolíná téma Magdaleniných prádelen (v ději o ně jen zlehka zavadí, ovšem zůstanou po nich vyryté hluboké brázdy smutku a nespravedlnosti), ale já osobně jsem si nejvíc užívala drobné životní nuance skryté mezi řádky a moc příjemný styl vyprávění, který mě okouzlil od první stránky.

Její hrdina Furlong prochází existenciální krizí a právě v tomto rozpoložení si začne uvědomovat drobné maličkosti šťastného života, což se nejvíce projeví v náhodném setkání se schovankami Magdaleniných prádelen. Kolik takových na první pohled náhodných maličkostí nám dokáže ovlivnit celý život a nasměrovat ho na jinou kolej? Ponořte se do krátké novely Takové maličkosti a nasajte její specifický odér poskládaný z miniaturních prvků, za to ale velmi výživných a intenzivních.

Listovat knihou můžete zde, na stránkách nakladatelství Prostor.