Kniha mi byla poskytnuta v rámci spolupráce s Knihkupectvím Luxor za účelem recenze.

Název: Helena Rubinsteinová a tajemství krásy
Autor: Birgid Hankeová
Překlad: Jana Pecharová
Nakladatelství: Euromedia Group Ikar
Počet stran: 488

New York 1965. Heleně Rubinsteinové je 95 let, je jednou z nejbohatších žen na světě a oslnivou ikonou. Její kosmetické impérium prorazilo do celého světa. Avšak tato sláva nebyla polsko-židovské dívce z prostých poměrů vložena do kolébky. V roce 1896 naprosto sama vyrazila do Austrálie a začala podnikat. Krátce před smrtí se Helena ohlíží za svým pohnutým životem, který ji z největší chudoby zavedl do nejvyšších kruhů newyorské společnosti…

℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘

Poutavý román Helena Rubinsteinová a tajemství krásy je dalším dílem z edice Významné ženy a tentokrát se podíváme na zoubek úspěšné ženy, která v kosmetice dokázala dělat se ženami divy a jejíž moto: „Neexistují ošklivé ženy, pouze líné“, provázelo ženy na každém kroku. Ze dna chudoby se vyšvihla mezi elitu a americký Forbes ji mimochodem dodnes řadí mezi 50 nejvlivnějších světových podnikatelek všech dob. Byla nebojácná a celý život riskovala. Přátelila se s Picassem i Renoirem a návrhy kelímků i obalů ji vytvořil na zakázku Salvador Dalí.

Příběh je vyprávěný er-formou a odvíjí se ve dvou dějových liniích. Hned úvod vás seznamuje s Helenou na sklonku jejího života a největšího prostoru se dostává lince situované do minulosti, která vám přiblíží letem světem důležité milníky života této fascinující ženy. Nahlédnete společně do jejího byznysu i srdce, kde zůstalo místo pro její manželé a životní lásky, ale její největší láskou se stala kosmetika.

„Nejraději bych vzala pinzetu a ty chlupy jí všechny vytrhala. Taková líná ženská!“ V Helenině hlase znělo pobouření.
Nikdy by o nějaké ženě neřekla, že je ošklivá. Pro ni neexistovali ošklivé, ale jen líné ženy. Takové, které o sebe nepečovaly. To bylo její krédo už celá desetiletí. Pro ženy, které nedbaly o svůj vzhled, měla Helena jen tiché opovržení, mnohdy dokonce soucit.

Helena Rubinsteinovázdroj foto

Autorka píše velmi do široka, snaží se zabrat co největší část životního příběhu a koncept románu působí roztříštěným dojmem. Základním stavebním kamenem sice jsou pouze dvě dějové linie, ale v jedné z nich velmi často skáče napříč časovým údobím. A je to právě linka, která se vrací do minulosti, kde autorka hopsá tam i zpět, vytahuje pouhé střípky vzpomínek a přeskakuje několik měsíců či roků. Čtenáře to nutí k větší soustředěnosti a občas bývá dokonce mírně zmaten.

U této edice jsme zvyklí, že se příliš nezaobírá biografií a svůj pohled směřuje spíše na výřez životního období a s ním spojené emoce a lásku dané osobnosti. V tomto případě se míchá jakýsi pelmel všeho a z románu tak nevystupuje žádný výrazný proud, kolem kterého by se obtáčely další odnože. Více prostoru se dostává jejímu podnikání a nahlédnutí do tohoto fascinujícího světa velké kosmetiky a byznysu.

Autorka si drží od Heleny odstup a příliš se do této úspěšné ženy nenoří. Čtenář tak zůstává pouhým divákem, kterému není úplně dopřáno dýchat s ní stejný vzduch a nasát něco málo z její kurážné povahy. Ačkoliv tato žena má můj obdiv k tomu, co všechno dokázala, jako člověk mi příliš k srdci nepřirostla. Složitá osobnost, která se uchylovala ke lžím o svém životě a svojí prudkou a přísnou povahou dokázala znepříjemnit život, neměla příliš štěstí ve svých srdečních záležitostech a autorka vám je v mnohovrstevnatém vyprávění přibližuje.

Edici Významné ženy zbožňuji a samozřejmě jako každá série má své dokonalé díly a trochu méně povedené. Román Helena Rubinsteinová a tajemství krásy bych přiřadila k těm druhým. Rozhodně nelituji přečtení této knihy, která mi dala možnost nahlédnout do života této zvláštní a velmi úspěšné ženy, ale myslím si, že její fascinující životní příběh by mohl být uchopen přitažlivější a atraktivnější rukou. Pokud se rádi dozvídáte a baví vás osudy výjimečných žen, vřele tuto edici doporučuji.

Hodnocení: ❤ ❤ ❤ 💔 🤍