Všechny květy Paříže

Chtěl ji dát VŠECHNY KVĚTY PAŘÍŽE, ale nemilosrdná válka zasekla své nenechavé pařáty do jejich životů. Svět jim prostoupilo zlo. Ponořte se do příběhu dvou ženských osudů, které spojuje tajemství z okupované Francie.
Kniha byla poskytnuta v rámci spolupráce s knihkupectvím Dobré knihy za účelem recenze.

Název: Všechny květy Paříže
Autor: Sarah Jio
Překlad: Markéta Jansová
Nakladatelství: Albatrosmedia – Motto
Počet stran: 296

Když se Američanka Caroline po nehodě probudí v pařížské nemocnici, zjišťuje, že přišla o paměť. Nezná vlastní identitu a minulost se jí vrací jen v mlhavých vzpomínkách, které nedávají smysl. Později ve zdi bytu na ulici Rue Cler objeví dopisy z druhé světové války, jejichž autorkou je mladá vdova Céline. Odkrývá tak tajemství z okupované Francie, které jí pomůže pochopit vlastní úděl. Zatímco Caroline musí rozklíčovat svůj život, Céline v minulosti čelí válečné realitě, opouští rodinné květinářství a hledá před nacisty útočiště pro sebe i dcerku. Obě ženy prožívají příběh, který je nejen o lásce, ale také o nečekaných nástrahách osudu a především o mateřství.

℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘

Poutavý román Všechny květy Paříže je dojemným čtením, které vás chytne za srdce. Autorka s lehkostí i jemností rozplétá osudy svých postav, které staví do složitých situací a emoce jsou její pomocnou berličkou v příběhu vyprávěném ve dvou dějových linkách. V téhle hříčce osudu se život jedné ženy nezvratně protne se ženou z jiné éry, jejíž minulost je stejně zakalená jako její.

Příběh je vyprávěn ich-formou a jeho hrdinkami se stávají dvě ženy, které od sebe dělí několik desítek let. První linie nás zavede do roku 2009, v které se Caroline po nehodě ocitá v bludném kruhu zapomnění. Neznat svoji minulost může být někdy odrazem pro nový a lepší život a někdy vás neznalost sama sebe svazuje těžkými pouty. Když objeví ve svém bytu dopisy jisté Céline a postupně se před ní odkrývá životní příběh situovaný do válečných časů i její minulost se náhle přihlásí o svá práva, kterým nelze uniknout. Druhou linii vyprávění má ve svých rukách Céline a zavádí nás do období 2. světové války. Tato květinářka, která má malou dcerkou, se snaží přežít nacistické řádění, jež ji zavede na samou hranu přežití.

„Hodně jsem tady dole přemýšlela a usoudila jsem, že ty nejdůležitější věci v životě jsou podle mě vděk, odpuštění a láska. Maminka mě učila, že mám být vždycky vděčná. A že lidi potěší, když jim někdo poděkuje. A odpuštění je důležité, protože život je příliš krátký, abychom se na sebe zlobili. A v neposlední řadě láska – protože lásku, kterou chováš v srdci, ti už nikdo nevezme.“

Začátek se rozjíždí v pozvolném tempu. Je to příjemné seznámení s postavami i dějovou zápletkou a čtenářova zvědavost postupně otevírá svá stavidla. Ty se naplno protrhnou o něco později, kdy příběh nabírá na tempu a zamotává se tím správným směrem. Tajemství, které skrývají obě dvě hrdinky a autorka je pro čtenáře pomalu uvolňuje, žene vyprávění vpřed a vy se zatajeným dechem čekáte na celé odhalení a doufáte ve šťastný konec. Upínáte se ke každému pozitivnímu náznaku, prožíváte pestrou směs emocí se svými hrdinkami a noříte se do příběhu naplněném bolestí, tragédií, láskou, přátelstvím i odhodláním bojovat za svůj život i svých blízkých.

Autorka píše velmi poutavým stylem, který se vám pomalu dostává pod kůži, a její životní moudra dokáží oblažit vaše srdce a zahrát tklivé i radostné tóny pro vaši duši. Nenápadně a s citem proplouvá svým příběhem, v kterém nechybí zápletka, odhalování tajemství i nečekané zvraty. S jemností a bez zbytečného patosu nechává za sebe promlouvat emoce i poutavý děj a nezbytná romantika si zde také najde své stabilní místo.

Román Všechny květy Paříže se mi i přes trochu rozpačitý začátek velmi líbil. Dramatický příběh, v kterém hlavní roli hraje statečnost, láska i boj s tragickou minulostí mě oslovil a dojmul k slzám hned několikrát. Pokud máte rádi silné a emočně vypjaté příběhy, tahle kniha by vám mohla padnout do noty.

Knihu Všechny květy Paříže můžete pořídit na stránkách knihkupectví Dobré knihy.