Zimní hrob

Nová detektivka skotského autora Petera Maye vás přenese do budoucnosti a společně budete odkrývat ZIMNÍ HROB, v kterém se skrývá mrtvé tělo novináře. V téhle pekelné zimě vás bude opravdu mrazit a ani o napětí nebude nouze.
Kniha mi byla poskytnuta v rámci spolupráce s nakladatelstvím Host za účelem recenze.

Název: Zimní hrob
Autor: Peter May
Překlad: Linda Kaprová
Nakladatelství: Host
Počet stran: 344

Píše se rok 2051 a Zemi postihla klimatická katastrofa. Zatímco v rovníkových oblastech panuje nesnesitelné horko, ve Skotsku způsobil zánik Golfského proudu prudký pokles teploty, který s sebou přináší déšť a sněhové bouře. Mladá meteoroložka Addie je na drsné počasí zvyklá, po každé bouři se vypraví na vrchol hory Binnein Mňr na Skotské vysočině, aby zkontrolovala svou meteorologickou stanici. Jednoho dne však při rutinní prohlídce objeví lidské tělo zamrzlé v ledu. Případ mrtvého investigativního novináře dostane na starost stárnoucí detektiv inspektor Cameron Brodie, jenže tomu se do vyšetřování vůbec nechce. Vodní taxi ho právě dopravilo domů přes zaplavené Glasgow a jediné, na co dovede myslet, jsou slova, která si vyslechl v ordinaci svého lékaře. Addie navíc už deset let neviděl. Nakonec se však musí postavit nejen přízrakům své minulosti, ale i vrahovi, který je odhodlán navždy pohřbít děsivé tajemství, které by Brodieho vyšetřování mohlo odhalit.

√ √ √ √ √ √ √ √ √ √ √ √

Peter May skočil o necelých třicet let dopředu a předestřel před své čtenáře znepokojivou budoucnost, do které umístil svůj příběh. Zimní hrob je detektivním thrillerem, v kterém se moc pozitivního ladění nedočkáte. Všude samý sníh, mráz, metelice, mrtvoly a vyhlídky zastřené smrtí či děsivou budoucností, zkrátka pro všechny nadšence temné stísňující atmosféry jak dělané. 😉

Příběh se odvíjí ve dvou dějových linkách. První nás zavede do roku 2051, v které se Brodie snaží přijít na pachatele „zmrzlého“ zločinu a zároveň se snaží udělat si ve svém životě pořádek, dokud to ještě jde. V nehostinném mrazivém prostředí hor se po deseti letech setkává s Addie, které dluží pravdu a také musí vypátrat vraha, jenž za sebou začíná trousit jednu mrtvolu za druhou. V druhé lince se s ním vracíme zpět do minulosti a odhalujeme jeho soukromý život, který nám vnáší světlo do jeho rodiny a komplikovaného vztahu s Addie.

Brodie zavrtěl hlavou. „Nezdálo se mi, že by dveře někdo poškodil. Nejspíš nebylo zamčeno.“ Zamyšleně našpulil rty. „Ale dneska v noci bychom se měli na pokojích radši zamknout. Nerad bych nechával pozvánku nezvaným hostům.“
Vzala tašku a přešla za ním ke krbu. „Myslíte si, že nám něco hrozí?“
Brodie zavrtěl hlavou. „Ne. Respektive, proč by nám mělo něco hrozit?“
Navzdory teplu ohně se zachvěla. „Tohle místo se mi vůbec nelíbí,“ přiznala. „Půlku života jsem strávila mezi mrtvolami. Ale při pomyšlení na to, že tu v kuchyni v chlaďáku na dorty leží mrtvý chlap, mi běhá mráz po zádech.“

Ani v tomto sci-fi thrilleru se nezapře rukopis skotského autora Petera Maye. Začátek, v kterém si připravuje půdu pro pozdější rozvinutí zápletky, dává už dopředu tušit, že tohle bude opět parádní jízda plná napětí, šokujících odhalení a sympatické hlavní postavy. K tomu si připočtěte jeho dusivý a specifický obal, do kterého svůj příběh obaluje a voilá, další velmi zajímavý počin je na světě. Miluji jeho hutně temné atmosféry, z kterých by vám mělo být úzko, což se také stane, ale zároveň je vám v nich velmi dobře. Tenhle mráz, který vám běhá po zádech totiž, kromě jiného, způsobuje i velmi příjemný vzrušující pocit z očekávání, o který se nechcete nechat připravit.

Trochu jsem se nemohla srovnat s časovým údobím, do kterého je příběh umístěn. Ačkoliv je zde budoucnost vypodobněna velmi umírněně a projevuje se hlavně v technických záležitostech, nějak jsem se v tomto prostředí necítila úplně komfortně. Naštěstí samotný případ a linka z minulosti byly dostatečně silné, aby můj pocit přebily a já si mohla užívat skvělého Petera Maye. Tato pospolitost detektivní linky společně se zajímavým soukromím hlavního hrdiny se mi moc zamlouvá a dokáže čtenáře pevně držet u příběhu.

Detektivka Zimní hrob mě i přes svůj sci-fi pohled do budoucnosti bavila. Děkuji autorovi, že se příliš nepouštěl do fantasijních představ a rok 2051 podal s nálepkou uvěřitelnosti, díky čemuž jsem se mohla plně ponořit do ústřední dějové linky jdoucí po pachateli i do velmi zajímavého rodinného rozkrývání Brodieho minulosti. Opět jsem si Petera Maye užila plnými doušky, a i když tento jeho počin nebude asi patřit mezi mé nejoblíbenější, rozhodně stál za přečtení.

Listovat knihou můžete zde, na stránkách nakladatelství Host.