Všudypřítomnost duchů, nejrůznější kouzla neustále hrozící ve tmách, mrtví úzce zapojení do života živých, všechny tyto představy jsou pro primitivy nevyčerpatelným zdrojem emocí a právě ony vtiskly jejich duševní činnosti její příznačné rysy.
Lucien Lévy-Bruh
Na obálce knihy Luciena Lévy-Bruha je maska prasete, jednoho ze čtyř duchů, kteří se přicházejí podívat, zda-li je nová rýže (padi) požehnána a zda-li se duch rýže šťastně usadil na nových rýžových polích. ( Exponát Náprstkova muzea ).
Autor: Lucien Lévy-Bruh
Nakladatelství: Argo
Rok vydání: 2000
Počet stran: 368
Zdroj obr.:Reflex
V první řadě musím podotknout, že kniha, kterou vám zde chci představit, byla napsána v roce 1925 a proto některé termíny z této publikace by dnes jistě dostaly přídomky jako: “ nekorektní, urážlivé a rasistické“…, ale terminologie je vždy poplatná té době, ve které žil a tvořil autor a tak věřím, že všichni, kteří sáhnou po této skvělé publikaci budou podobné věci akceptovat, protože obsah je skutečně přínosný. Myslím, že v souvislosti s touto knihou můžeme směle mluvit o “ klasice etnologie a antropologie „.
Autor si dal za úkol seznámit čtenáře s rozdílným vnímáním a chápáním světa mezi člověkem „západním“ a „primitivním“. Vysvětluje, jakým způsobem domorodci vnímají vztah “ příčiny a následku „, vysvětluje jejich vztah k „náhodě“, kterou vůbec neznají, protože vše považují za záměr nadpřirozených sil.
Pro člověka primitivního jsou svět viditelný a neviditelný jedno a totéž. To, co nazýváme vnímatelnou skutečností, a nadpřirozené síly jsou tedy v neustálém spojení.
Zdroj obr.: Česká televize
Sen tedy primitivům poskytuje údaje, které jsou podle nich stejně hodnotné jako vjemy v bdělém stavu, ne-li ještě hodnotnější.Vedle snů, které pro člověka primitivního představují jednu z nejdůležitějších oblastí zkušenosti, protože mu umožňují přímé spojení s neviditelným světem, mu také znamení pomáhají sledovat působení nadpřirozených sil, jež vnímá všude kolem sebe.
Kniha je rozdělena do třinácti kapitol, každá se věnuje jinému rozdílu v uvažování primitivních společenství a moderní společností. Například pojetí nadpřirozených sil, chápání snů a znamení, metody věštění, ordálie (tzv. boží soudy), nadpřirozený výklad nehod a neštěstí, nadpřirozený výklad příčin neúspěchu a příchodu bělochů, odpor k novotám a vztah k evropskému lékařství. Ke každé jednotlivé problematice autor v knize uvádí množství kazuistik, které sesbíral z kontaktu s nejrůznějšími primitivními společnostmi po celém světě.
Kniha rozhodně není úplně jednoduchým čtením pro každého, ale můžeme ji považovat za nadčasový zdroj informací týkající se rozdílu vnímání světa mezi „západní společností“ a “ primitivními domorodci“.
Moje hodnocení ( jako ve škole ): 1
V procentech: 90%