Nevšední příběh sympatizanta nacismu a židovské dívky vám dá nahlédnout pod povrch vztahu, kde se za láskou ukrývá množství různorodých pocitů. Od zbožňované čisté lásky, přes využívání a manipulaci až po krutost, posedlost a šílenství. Vydejte se do válečné Vídně okupované nacisty spolu s knihou NEBE V KLECI a poznejte všechna zákoutí lidské duše.
Název: Nebe v kleci
Autor: Christine Leunensová
Nakladatelství: Jota
Rok vydání: 2020
Počet stran: 320
Johannes Ewald Detlef Betzler se narodil ve Vídni roku 1927. Jeho dětství se nelišilo od života ostatních dětí. Ve velkém domě žil s rodiči a babičkou a donedávna i se svou starší sestrou Ute, která ale čtyři dny před svými dvanáctými narozeninami umřela na cukrovku. Změna v jeho doposud klidném životě nastává s rokem 1938, kdy je jedenáctiletý Johannes svědkem nastupující obliby Adolfa Hitlera. S anšlusem Rakouska, které se stává součástí říšské provincie, se mění i všechny pořádky v zemi. Učitelé i knihy ze škol jsou nahrazeny novou hybnou silou, která má jediný cíl, ukázat dětem a mládeži jedinečný rozsah Hitlerovy říše a zidealizovat ho. Z Johanna se tak stává zanícený a nadšený člen Hitlerjugend, který nebude váhat nahlásit kohokoli, kdo by porušoval nařízení a je jedno, zda jsou to jeho nejbližší nebo někdo úplně cizí. Jaké je jeho překvapení, když zjistí, že rodiče ukrývají v domě za falešnou zdí židovskou dívku Elsu Sarah Kor. Jeho nenávist se postupně mění ve fascinaci, lásku a nakonec i v posedlost. Rodiče mu vezme válka a jemu zůstává starost o židovskou dívku. Vzniká mezi nimi zvláštní vztah plný vášně i posedlosti, závislosti i lhostejnosti a jednotlivé role určené v tomto vztahu se přelévají jako voda. Kdo je zde vězněm a kdo zachráncem? Johannes udržuje Elsu v nevědomí o konci války, s hrůznou představou, že mu nastolený mír vezme to nejcennější, co dosud poznal. Pravda a lež si podávají ruce a poznávají tak nejtemnější část lidské duše.
„Věděl jsem v tom okamžiku, že jestli ji teď nezničím, Židovku jednu, zničí ona mě, ale bylo to tak hořkosladce nebezpečné. Bylo to – no prostě mít u sebe doma uvězněnou ženskou! Židovku v kleci. Svým způsobem to bylo vzrušující. A zároveň jsem byl ze sebe znechucený, protože jsem selhal, nedokázal jsem splnit svou povinnost.“
Celá kniha je napsána ich-formou z pohledu hlavní postavy příběhu Johanna. Díky tomu se vám tak před očima rozprostře celá komplikovaná povaha tohoto knižního hrdiny, jenž byla formována od dětství událostmi související se vpádem Hitlera do Rakouska. Neustálé vymývání mozků budoucím nadějím říše, kteří ještě v dětském věku nedokážou plně pochopit všechny souvislosti, jim připravuje „upravený“ start do života a autorka naprosto přesně nastínila tuto manipulaci s mládeží, kterých se báli i vlastní rodiče.
„Pečoval jsem o ni, a tudíž byla moje.“
Do kontrastu s krutostí a necitelností Johanna je pak postavena další osobnost v podobě židovské dívky Elsy. Vystrašená žena na prahu dospělosti překypuje empatií, která dokáže proniknout i skrz takový krunýř tvrdosti a krutosti jakou má Johann. Mohlo by se zdát, že role v příběhu jsou rozdány a jasně stanoveny, ale postupem času se tyto role mění, přehazují se mezi jednotlivými protagonisty dle momentální situace, každý z nich si svůj charakter obléká a svléká jako kabát, aby vám v samém závěru knihy autorka předestřela dva odlišné typy postav, než s kterými jste se na začátku seznámili.
Kniha neobsahuje až tolik přímých vět a tudíž čtení až tolik neodsýpá, jak by se mohlo zdát. Ale autorkou je celý román napsán velmi srozumitelným jazykem, který vás vtáhne do děje a připoutává vás ke knize. Nečekejte žádné srdcervoucí melodrama, nabité emocemi, jenž vás dojmou. Autorka zvolila velmi strohý styl psané formy. Dokonce i smrt blízkého člověka je popsána jen jako prosté konstatování faktu. Je to zapříčiněno právě zvolenou ich-formou, kdy je příběh popsán z pohledu chladného, „studeného“ Johanna, takže všechny situace, které se vám odvíjí před očima, jsou vnímány jeho osobou. Aby celé dílo nepůsobilo odtažitě, jsou do romány infiltrovány emoce Elsy.
„Láska není majetnická, to není láska, když někoho zavřeš do klece, abys ho měl jen pro sebe. Láska k sobě lidi nepřivazuje. Láska je svobodná a osvobozující, jako vítr a – ano, jako Boží světlo.“
Kniha se stala literární inspirací pro film Králíček Jojo se Scarlett Johanssonovou v hlavní roli, který se natáčel i v České republice. Film získal šest nominací na prestižní cenu Oscar.
Mně se román i přes zvláštní podanou formu líbil a psychologické vykreslení postav, hlavně Johanna, bylo velmi zajímavým náhledem do osobnosti nadšence Adolfa Hitlera.
Pokud máte rádi příběhy z 2. světové války, ale jste už přesyceni stále stejným pohledem na věc, přečtěte si knihu Nebe v kleci, která vám umožní podívat se na válku novým, neotřelým způsobem.
Hodnocení: 80 %
Za originální náhled na světovou válku i „šíleného“ chlapce zmítaného vlastními, zmatenými pocity k neznámé dívce, děkuji nakladatelství Jota. Samozřejmě také děkuji za recenzní výtisk knihy Nebe v kleci.
Autor: Veronika Es.