Svěžest vody

Román SVĚŽEST VODY je specifickým a velmi krásným čtením, které umí zacílit na vaše srdce. Příběh černošských bratrů, kteří hledají po zrušení otroctví své místo na zemi i křehké vztahy jedné farmářské rodiny v nelehké době plné násilí a předsudků, vás dojme svým poutavým dějem.
Kniha mi byla poskytnuta v rámci spolupráce s nakladatelstvím Prostor za účelem recenze.

Název: Svěžest vody
Autor: Nathan Harris
Překlad: Kateřina Klabanová
Nakladatelství: Prostor
Rok vydání: 2023
Počet stran: 367

Na sklonku války Severu proti Jihu hledají černošští bratři Prentiss a Landry, osvobození vyhlášením rovnosti lidu, útočiště na usedlosti George Walkera a jeho ženy Isabelle. Walkerovi, zdrcení ztrátou jediného syna ve válce, si bratry najmou na práci na své farmě a doufají, že nečekané přátelství zmírní jejich zármutek. Prentiss a Landry si mezitím plánují našetřit peníze na cestu na sever a na setkání s matkou, která byla prodána, když byli ještě chlapci. Paralelně s jejich příběhem se odehrává zakázaný románek mezi dvěma vojáky Konfederace. Mladí muži, kteří se nedávno vrátili z války do městečka Old Ox, se scházejí v lese. Když je jejich tajemství odhaleno, vzniklý chaos včetně vraždy fatálně ovlivní celou komunitu. V důsledku zmatku se Isabelle stává nepravděpodobnou vůdkyní, která nabízí ozdravnou vizi pro zemi a pro nově svobodné obyvatele Old Ox.
Román se stal přes noc senzací u kritiky i čtenářů, získal Cenu Ernesta J. Gainese a stal se finalistou Ceny Tennesseeho Williamse za beletrii. Oprah Winfreyová a Barack Obama ho doporučili ve svých knižních tipech.

ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ ℑ

Román Svěžest vody je velmi zajímavým čtením, které se vás něžně dotkne a zanechá vás v neodbytném rozjímání nad osudy hrdinů. S velkou empatií autor vypráví svůj příběh plný nespravedlnosti, společenských předsudků, ale i lidskosti a lásky.

Příběh se skládá z několika linií, které mají své hlavní hrdiny, a později se slévají do jediného intenzivního toku vyprávění. Černošští bratři Prentiss a málomluvný Landry se po zrušení otroctví ocitají na rodinné farmě George a Isabelle Walkerových a doufají, že si zde vydělají peníze na další cestu. Ovšem cestu kam? Celý život byli zvyklí, že za ně někdo rozhoduje a nyní si s nově nabytou svobodou moc neví rady. Walkerovi vyhlíží svého syna vracejícího se z války a doufají, že teď konečně budou žít spokojeným životem. Jenomže jejich syn se změnil a tajemství náklonosti ke svému kamarádovi ho může stát život. Nitky osudu se zamotávají, přetrhávají a navždy mění život všem zúčastněným.

Zůstal tu už jen šerif se zástupcem. Hackstedde odmotal ze sedla provaz, přivázal jeden konec k hrušce a ten druhý k Prentisovým spoutaným zápěstím.
George zvládl jen odevzdaně zakroutit hlavou.
„Byls tak blízko odchodu,“ vyčetl mu. „Proč?“
Ale jak vysvětlit nevýslovné potěšení? Jak skvělý pocit ho zaplavil, když v sobě dokázal najít takovou odvahu a udělat ten krok vpřed, když poprvé sám sobě dovolil projevit zakázaný vzdor. Ta radost, když stál před Wadem, jako by sám měl moc – byť na jedinou vteřinu -, se zkrátka nedala popsat.
„Udělalo mi to dobře,“ odpověděl Georgeovi. „To je všecko.“

Autor píše velmi zajímavě a poutavě. Jeho vyprávění má emotivní podtón a lehce melancholický odér. S opatrností našlapuje kolem svých postav, a i když je staví do složitých a dramatických situací obestírá je jemnost a jakási ohleduplnost. Jeho postavy jsou křehkými dušemi, kterým nahlíží až na dno duše a nachází tam naději, radost i čistou neposkvrněnou krásu navzdory společnosti, předsudkům a zavedeným pořádkům.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že stěžejním tématem románu je zrušení otroctví a s ním související rasová segregace nebo snad námět homosexuality, autor svůj příběh opírá hlavně o psychologickou studii svých postav. Strach ze všeho nového i neobvyklého a následně vyvolané násilí, přidružené výčitky svědomí či nalezené hrdinství se stávají hybnou silou příběhu a autor se nebojí podívat svým postavám do temných zákoutí jejich povah. Jakýkoliv lidský čin, ať už provedený s dobrým či špatným úmyslem, přináší vždy reakci a člověk postavený tváří v tvář vyhrocené situaci má mnoho možností jak se zachovat. Tyhle dilemata i konečná řešení dokázal autor naprosto skvěle popsat a s citem předat i svým čtenářům.

Román Svěžest vody je neobvyklým čtením, které se mi moc líbilo. Autor dokázal skvěle zachytit drobné podprahové nuance svého příběhu a s otevřenou náručí mě přizval do svého mimořádného příběhu, který si našel ukotvení i v mé duši. Nenápadně po celou dobu brnkal na struny mých emocí a některé postavy se mi nesmazatelně vryly do srdce. Moc pěkné čtení!