Recenze

Golden tarot

Zlatý Tarot  poprvé publikovala v roce 2003 australská umělkyně a autorka Kat Black. Ve svém Zlatém Tarotu si klade za cíl opětovné propojení tarotu esteticky i ezotericky s jeho původní domovinou – raně renesanční Itálií. Toho autorka úspěšně dosáhla pomocí tak jednoduché metody, že většinu z nás by to nikdy nenapadlo a přesto to musela být tak hrozně pracná záležitost, že se klidně vsadím, že nikdo z nás nepodnikne podobný projekt: jedná se o počítačovou koláž.

Jde o to,  že každý obrázek na každé kartě v tomto Zlatém tarotu je “ vyzvednut “ přímo z malby nebo rukopisu vytvořeného v západní Evropě s datací od 1200 do 1500 n. l. a pak “ znovu sestaven “ na vlastní kartě ve formě koláže. Tato jedinečná technika dává kartám autentičnost, kterou valná většina „artušovských fantasy “ sad z poslední doby postrádá. Proto, aby se do karetního souboru přihodilo více mystiky a tajemství, se Kat Black úmyslně vyhnula dílům slavných umělců tohoto období – Botticelliho, Da Vinciho, Durera a podobně – a spoléhala se spíše na “ temnější “ díla méně známých umělců. ( Jste-li nadšeným studentem historie umění, pravděpodobně poznáte některá z vybraných děl, v opačném případě o tom silně pochybuji…)

Název: Golden Tarot

Autor: Kat Black

Nakladatelství: U. S. Games Systems, Inc.

Jazyk: angličtina

Pokud strávíte nějaký čas s touto karetní sadou dříve nebo později se začnete zabývat otázkou, co je těžší: zda dojít k encyklopedickým znalostem renesančního umění, které dozajista autorka karet Kat Black má nebo vdechnutí finální podoby těmto kartám, které existují jen a pouze díky obrovskému množství času a úsilí, které bez debat musely být nutné ke vzniku nejprve samotné vlastní představy o kartě, dále jejím obrazovým uspořádáním a následný ořezáním a vkládáním detailů z vybraných renesančních děl…. a prop. změňte si 1000 x velikost a znovu „pixelizujte “ stovky obrázků  a možná si poté více uvědomíte, jaká “ hodinářská “ práce zůstává za těmito kartami. No popravdě, mně by se do toho nechtělo…

Těžká práce autorky se však vyplatila a my se můžeme těšit z přepychového tarotu, který přináší hluboký vhled s několika rovinami v každé jednotlivé koláži / kartě.  Moje sada od Kat Black je ta v robustní krabici s otvíracím vrchem ( viz. obr. výše, opět s grafikou odvozenou z renesančních zdrojů ) a obsahuje 200 stranovou (!) brožuru, která poskytuje mimo stručného popisu karet a jejich významu i úplný seznam všech zdrojových materiálů spolu s krátkou bibliografií pro ty, kteří si přejí více porozumět středověkému malířství.

Například si podrobněji rozebereme kartu Malé Arkány “ Tři poháry „ ( na obrázku níže).

Kat Black doplnila “ Tři Grácie “ , které se objevují ve většině tradičních karetních souborech, přítomností dalšího tria – dvojice dvorních hudebníků a malého psa. Celou kompozici naaranžovala do svěží zeleně, což může mj. poukazovat na duchovní oslavu Primavery. Tímto odkazem na předkřesťanské oslavy Jara by se jistě mnohonásobně vyzdvihla síla tradičního významu karty ve smyslu: “ oslava života / tvoření, radost ze sounáležitosti a společenství “ narozdíl od jiných tarotových setů, kde  „trojka pohárů “ bývá podána více „světsky“ jako “ dámská jízda, společnost, večírek, oslava…“.

Nyní chci poukázat na mravenčí práci Kat Black, co se týče kompletování samotné koláže / karty: Hudebníci – jeden hrající loutnu, druhý zřejmě na lesní roh – jsou převzati od sienského malíře Simone Martiniho z jeho obrazu “ St. Martin – Knight “  ( r. 1317), který najdete v kostele sv. Františka v Assisi.

Les a zahrada pocházejí z malby Francesca Angelica z roku 1400.

 Žena, která zvedá pohár nad hlavou, pochází od florentského umělce Benozzo Gozzoliho z roku 1420 a nyní se nachází  v Národní galerii ve Washingtonu.

Další dvě dívky jsou z obrazu “ The Church Militant and Triumphant „ ( r. 1368) z dílny  Andrea DiFirenze a originál se v současnosti nachází v Santa Maria Novella v Firenze.

I mrňavý psík z karty má velice zajímavý původ  – je z fresky od Gozzoliho z roku 1465.

Dokonce i pozlacené okraje a zadní strana karty (stejně jako u ostatních 77 karet ) jsou převzaty ze středověkého díla švýcarského malíře Conrada Witza ( roku) 1445, to se nyní nachází v Staatliche Museen v Berlíně.

Uvědomte si, že to vše výše uvedené, je zdrojový materiál pouze pro jednu kartu!

Podle mého názoru je sada vhodná spíše pro pokročilé vykladače tarotu, kteří mají zvládnutu klasickou Raider – Wait symboliku a tudíž naplno využijí mistrovsky zakomponovaných detailů, které mohou obohatit výklad o další rozměr. Mě oslovila zejména autenticita obrazů, vědomí, že postavy z karet (zřejmě) byli živí lidé a k nám nyní promlouvají přes propast času několika století, je prostě samo o sobě inspirující.

Moje hodnocení ( jako ve škole): 1

V procentech: 90%

 

Mohlo by se vám také líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *