PAŘÍŽ TĚ NIKDY NEOPUSTÍ, ale ani vzpomínky a výčitky na zakázanou lásku v nacistech okupované Francii. Poutavý román z nakladatelství Metafora vás postaví před morální dilema. Otázka viny a odpuštění, lásky i zášti vás bude provázet citlivým příběhem.
… Minulost by se pokoušel vymazat jenom blázen. Jedinou nadějí bylo postavit se jí…
Název: Paříž tě nikdy neopustí
Autor: Ellen Feldmanová
Nakladatelství: Grada – Metafora
Rok vydání: 2020
Počet stran: 280
Píše se rok 1954 a Charlotte je redaktorkou v newyorském nakladatelství. Do Ameriky přijela z Paříže se svoji dcerou Vivi hned po válce a doufala, že zde začne nový život a zapomene na události spojené s Francií a válkou, ale vzpomínky a minulost ji doprovází na každém kroku. Za války pracovala v malém knihkupectví a její dennodenní boj o přežití s sebou přinášel ústupky i osobní dilema, zda je morální přijmout pomoc od nepřítele. Výčitky i svědomí ji dohánějí i zde v New Yorku několik let po válce a hlásí se o své místo v jejím životě. Podaří se ji přenést přes zášť, sebemrskačství a znova vynést na světlo pravdu, kterou utajovala tolik let?
℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘ ℘
Román Paříž tě nikdy neopustí je dojemným, s citem napsaným příběhem, který vás upoutá svým dějem a postaví vás před životní otázku týkající se morálních hodnot. Něžný příběh z krutého období vás nadchne dějovou linkou i myšlenkovým přesahem.
Celý příběh je napsán er-formou a vás čekají dvě časové linie. Jedna je situována do přítomnosti roku 1954 a druhá vás ve vzpomínkách Charlotte zavádí do její minulosti spojené s okupovanou Francií. Začátek knihy působí trochu roztříštěným dojmem, kdy tápete nejen v samotném ději, ale i v časové ose. Autorka bez jakéhokoli upozornění skáče z přítomnosti do minulosti kdykoli ji napadne a vy většinu času přemýšlíte, o čem že to kniha vlastně je. Ale postupem času, jak pronikáte hlouběji do příběhu a příběh do vás, se před vámi rozprostře dojemně poutavé vyprávění, které vás vede vnitřními zákoutími hlavní hrdinky a ukáže vám příběh v celé své kráse.
A pak důstojník udělá něco zvláštního, ještě zvláštnějšího než to, že je zachránil. Posadí se vedle postýlky a začne zpívat. Vivi nepoznává slova – zpívá v němčině -, ale zná tu melodii. Je to Brahmsova ukolébavka. Zpívá potichu a trošinku falešně, ale Vivi to, jak se zdá, nevadí. Víčka se jí začínají zavírat. Ukolébavka je u konce. Vivi otevře oči. „Ještě,“ poručí si, už se vůbec nebojí. On začne znovu zpívat. Než dozpívá, Vivi usne. Kdo je ten člověk?
„Děkuji vám,“ říká Charlotte už podruhé toho večera. Šeptá, ale on kývne směrem k obchodu a jde tam. Svět je zase tmavý a tichý.
Obě dvě linie vás upoutají svým příběhem, kde nechybí láska, napětí ani zápletka. V okupované Paříži sledujete boj o holý život provázející hlad, utrpení a strach ze smrti i rozpolcenost Charlotte, zda v sobě udusit morální zásady na úkor přežití. Současnost vám pak nabídne soukromý soud hlavní hrdinky, jež se snaží vypořádat se svými osobními zločiny a konečně dát svému životu směr, který se nebude stále otáčet za minulostí.
Autorka se netají svou vášní ke knihám a románem tak proplouvá láska a obdiv k tomuto hranatému štěstí, na jehož podkladech se před vámi odvíjí životní příběh Charlotte.
Knihy jsou pro ně důležité. Slova taky. On je ten, kdo ji naučil říkat „Žida ze mě udělal až Hitler.“
I přes trochu náročnější začátek se jedná o ojedinělý příběh, který vám dá nahlédnout na válku z jiného pohledu, jenž ve vás vyvolá vlastní pochybnosti o svých nastavených zásadách. Za jakých okolností jste ochotni od nich ustoupit? Autorka vám na konci knihy položí otázky na tělo, na které není snadné odpovědět, a možná nad nimi budete přemýšlet ještě dlouho po přečtení.
Román Paříž tě nikdy neopustí vás vtáhne do svého ojedinělého příběhu a zanechá ve vás svoji stopu. Pokud máte rádi nevšední vyprávění spojené s emocemi a osobní zpovědí, pak je tento román určen právě vám.
Hodnocení: 90 %
Za niterný příběh s emočním přesahem děkuji nakladatelství Grada – Metafora, na jejichž stránkách si můžete knihu Paříž tě nikdy neopustí pořídit.
Autor: Veronika Es.