Recenze

MBSR Zbavte se stresu pomocí všímavosti

Dvojice německých autorek pustila do světa knihu s potenciálem účinné pomoci lidem, kteří nechtějí pokračovat v „moderním“ – mnohdy – sebedestruktivním životním stylu, který je postupně ničí a rozhodnou se pro aktivní přístup ke zvládání stresu, léčbě chronických poruch či deprese. Pokud se rozhodnou pro program MBSR, zvolí si tím zároveň funkční terapeutické řešení mnoha psychosomatických onemocnění.

Název: MBSR Zbavte se stresu pomocí všímavosti

Podtitul: program na osm týdnů pro zvýšení zdraví a vitality

Autor: Linda Lehrhauptová a Petra Meibertová

Překlad: Šimon Grimmich a Marie Rákosníková

Nakladatelství: Grada – Alferia

Rok vydání: 2020

Počet stran: 200

Praxe všímavosti nám pomáhá čelit životním výzvám s laskavostí. Díky tomu, že dokážeme plně prožívat přítomný okamžik, posilujeme schopnost zaujímat méně posuzující postoj, a tak zalévat semínka moudrosti v našem nitru a otevírat své srdce životu. Její součástí jsou jasné instrukce k hlavním cvičením kurzu MBSR – meditaci vsedě, meditaci v chůzi, meditaci při jídle, józe, procházení těla a neformálním, každodenním praxím. Prokázalo se, že MBSR pomáhá zmírňovat symptomy spojené s chronickým onemocněním, bolestí, vyhořením, rakovinou a dalšími příčinami stresu.

„ … V našem moderním způsobu života jsme se stali závislými na úsilí. Snažit se dosáhnout výš a rychleji a dokázat víc ve všem se zdá normální. Zároveň se však následky takového životního stylu projevují velkým počtem lidí, kteří trpí fyziologickými a psychologickými potížemi spojenými se stresem. …“

Summa summarum

Nakladatelství Alferia z nakladatelského domu Grada vydalo brožovanou knihu, která vás možná grafickým ztvárněním desek příliš neupoutá, ale vsadím se, že pokud se zajímáte o psychoterapeutické směry, seberozvoj či alternativní přístupy v léčbě psychosomatických poruch, obsah této knihy věnující se populárnímu konceptu mindfulness vás rozhodně potěší.

Obsah publikace je rozdělen do 2 částí:

Část první: Začínáme s MBSR: Základní informace

Část druhá: Osmitýdenní kurz MBSR

Součástí knihy je dále Doporučená četba, Jak najít učitele MBSR, O autorkách, Seznam poznámek a Doslov. (Zkratka MBSR : Mindfulness – Based Stress Reduction znamená snižování stresu pomocí všímavosti.), MBSR Zbavte se stresu pomocí všímavosti je jakýmsi úvodem k Mindfulness kurzům podle konceptu Dr. Jona Kabat – Zina , autorky v knize upozorňují na fakt, že základy všímavosti se s touto publikací lze naučit, ovšem zároveň vysvětlují benefity kurzů se zkušeným koučem.

„ … Klíčové prvky pro cvičení všímavosti:

Všímavost se odehrává v přítomném okamžiku. V přítomném okamžiku se nacházíme zřídka. Když se ztrácíme ve vzpomínkách v minulosti nebo o přemítání o budoucnosti, často v nich uvázneme natolik, že nám znemožní se soustředit a zabrání nám zůstávat v každodenních okamžicích svého života.

Všímavost můžeme cvičit a posilovat. Praktikování všímavosti můžeme přirovnat k posilování svalů. ….

… Při cvičení všímavosti posilujeme schopnost nehodnotícího uvědomování. Jednou z prvních věcí, které zaznamenáme při praktikování všímavosti, je skutečnost, že jsme zapleteni do soudů představ a názorů na věci a na svůj život obecně. Při praktikování všímavosti posléze uvidíme, že můžeme hodnocení odložit stranou. …“

Mindfulness: síla bdělé pozornosti„Jádrem“ publikace tvoří  stěžejní zásady, na kterých je MBSR založena. Autorská dvojice se podrobněji rozepisuje i o nejčastějších úskalích, která čekají na všechny začátečníky během jejich cesty praktikování vědomé všímavosti. Text knihy je cvičebnicí i učebnicí zároveň, tudíž v něm najdete samostatná cvičení a úkoly doplněné o komentáře či příklady, jak se s nimi „poprali“ účastníci kurzů. Osobně za nejinspirativnější část knihy považuji její druhou (praktickou) část „ Návod na 8 týdnů trvající kurz“ , který vede k trvalé změně zvyků a postojů, které se uplatňují při stresových reakcích. Mě cvičení v knize bavila, myslím, že pokud vás Mindfulness zajímá, tato kniha od Grady vás potěší. (Obrázek zdroj: Mindfulness: síla bdělé pozornosti)

Hodnocení: 90%

Za moudrou knihu s 8 týdenním programem Mindfulness děkuji nakladatelství Grada. A zároveň i za recenzní výtisk.

You may also like...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *